Je bent hier: Home > Leningen > Hypothecaire lening of woonkrediet > kosten
Bij het aangaan van een hypothecair krediet, betaalt u naast administratiekosten bij de bank nog notariskosten. Waaruit bestaan deze notariskosten nu precies?
Het totale bedrag aan kosten wordt aan de notaris betaald.
1. Registratierechten
Wanneer u een hypothecair krediet aangaat, dan wordt dit geregistreerd op het kantoor van de bewaring der hypotheken. Hiervoor betaalt u een soort van belasting, namelijk registratierechten. Deze belasting dient betaalt te worden telkens een akte of geschrift wordt opgenomen ter bewaring. De registratierechten bedragen 1% van het totale geleende bedrag verhoogd met aanhorigheden.
2. Inschrijvingsrecht
U betaalt nog een tweede soort belasting op uw leenbedrag, namelijk het inschrijvingsrecht. Het inschrijvingsrecht is 0,3% van het totale geleende bedrag verhoogd met bijkomende kosten.
3. Ereloon van de hypotheekbewaarder
De hypotheekbewaarder die de hypotheek op de woning in het register inschrijft wordt vergoed met een ereloon.
4. Ereloon van de notaris
De notaris krijgt zelf natuurlijk ook een vergoeding: zijn ereloon.
Het ereloon dat u dient te betalen is vastgesteld door een K.B. en hangt af van het totale bedrag van het krediet. Het ereloon kan u hier berekenen.
5. Kosten voor de opstelling van de kredietakte
Tenslotte dienen aan de notaris bijkomstige kosten betaalt te worden die verband houden met het opstellen van de kredietakte. Denk hierbij aan opzoekingswerk, fiscale zegels, etc.