Je bent hier: Home > Nieuws > Phishing: let op voor oplichting via internetbankieren

Phishing: let op voor oplichting via internetbankieren

Phishing: let op voor oplichting via internetbankieren

14 maart 2019

Het aantal fraudegevallen van phishing blijft stijgen. Paswoorden of andere bankgegevens worden van nietsvermoedende surfers op slinkse wijze ontfutseld.

Bij phishing wordt de gebruiker aangevallen omdat deze vaak de zwakste schakel in de beveiliging van internetbankieren is. Fraudeurs doen zich voor als de bank van de gebruiker en via email of WhatsApp en proberen ze logins en paswoorden te ontfutselen. Vaak wordt er een mail gestuurd met de vraag om iets te bevestigen. De mail bevat dan een link naar een nagemaakte website van de bank. De nietsvermoedende gebruikers denken dat ze inloggen in hun online banking omgeving maar worden in werkelijkheid opgelicht. Hun login gegevens worden onmiddellijk gestolen en vervolgens worden er bijvoorbeeld digipass codes gevraagd om te bevestigen dat ze hun bankkaart nog wel willen gebruiken. In werkelijkheid hebben de fraudeurs echter een overschrijving klaargezet in de echte bankomgeving. Ze hebben dan de digipass handtekening nodig om deze overschrijving te laten doorgaan. Vaak wordt er ook telefonisch contact opgenomen om het slachtoffer te vragen om de codes van de digipass of kaartlezer door te geven.

De criminelen proberen daarnaast in te spelen op de emoties van de gebruiker. Zo mailen ze bijvoorbeeld nagemaakte facturen van telecom-of elektriciteitsoperatoren met de melding dat deze dringend moeten betaald worden omdat er al een hele tijd een openstaand saldo is. De mail met de factuur bevat dan uiteraard een link naar nagemaakte betalingswebsites.

Een andere techniek is oplichting via tweedehandswebsites. De fraudeurs doen zich voor als koper en vragen aan de verkoper om 1 eurocent over te schrijven, zodat ze zeker over de juiste bankrekening beschikken. Ze sturen dan een link door om deze betaling uit te voeren, maar deze nagemaakte betalingswebsite is alleen bedoeld om bankgegevens te stelen.

Daarnaast zijn er ook telefoontjes van oplichters die zich voordoen als Microsoft. Ze vertellen dat ze een probleem op jouw computer hebben gedetecteerd en vragen je om speciale software te installeren om dit probleem op te lossen. In werkelijkheid gaat het dan over software die meekijkt met alles wat je online doet. Op deze manier kunnen ze weer gevoelige bankgegevens te pakken krijgen. Soms wordt de software ook gebruikt om computers te blokkeren of kapen, waarbij er losgeld gevraagd wordt om de computer weer te laten werken.

Phishing blijft meer slachtoffers maken

In 2018 werden in totaal 9.747 gevallen van phishing geregistreerd, een forse stijging tegenover de 3.205 gevallen van 2017 en de 475 gevallen van 2016. De stijging is te verklaren doordat de fraudeurs steeds gewiekster tewerk gaan, waarbij ze bijvoorbeeld op regelmatige basis kleinere bedragen stelen van zichtrekeningen, wat minder opvalt in de bankafschriften. Maar ook op deze manier kunnen ze enorme bedragen stelen. Vorig jaar ging het over meer dan 8 miljoen euro.

Tips om phishing te voorkomen

Hierbij alvast enkele eenvoudige tips die het risico op oplichting moeten verkleinen.

  • Geef nooit jouw paswoorden of pincodes als er om gevraagd wordt via email, WhatsApp, sms of telefoon. Geef nooit de codes die je genereert via een digipass of kaartlezer.
     
  • Surf altijd zelf naar de website van jouw bank en klik nooit op een link die je via mail of sociale media krijgt.
     
  • Veel mensen gebruiken op alle websites hetzelfde wachtwoord. Gebruik daarom een password manager die voor jou unieke wachtwoorden genereert voor elke dienst die je gebruikt. Op deze manier kunnen fraudeurs niets doen met aanmeldgegevens die van een gehackte site gelekt worden. 
     
  • Installeer goede antivirus software en maak gebruik van een spamfilter. Bij online diensten zoals gmail verdwijnen gekende phishingmails trouwens automatisch in de spamfolder.

Wat te doen als je opgelicht bent?

Als je merkt dat er vreemde zaken aan de hand zijn met jouw bankrekening, neem dan meteen contact op met jouw bank om je rekening te blokkeren. Verwittig Card Stop (070 344 344) om jouw bank-en kredietkaarten te blokkeren. Verander daarnaast jouw paswoorden.

Dien ook klacht in bij de politie en laat een pv opmaken dat je overmaakt aan de bank. De kans is klein dat de bank de geleden schade zal terugbetalen, maar dit kan per geval én per bank verschillen. De gebruiker is namelijk zelf verantwoordelijk voor het veilig omgaan met zijn aanmeldgegevens en de bank moet het verlies dus niet compenseren. Er zijn echter wel gevallen bekend waar de schade wel vergoed werd en waar de bank dus zelf opdraaide voor de verliezen.


Laatste artikels over Bankieren

PSD2 maakt weg vrij voor betere bankapps

25 juli 2019

Spencer is een Belgische fintech speler die werkt aan een handige en proactieve app waarmee klanten al hun bankrekeningen zullen kunnen beheren. Bovendien zal de app nuttige tips en informatie geven.
Lees meer


Zichtrekening opnieuw duurder

25 juni 2019

De gemiddelde prijs voor een zichtrekening steeg het afgelopen jaar met zo'n 2,2%. Dat blijkt een onderzoek van het  Prijzenobservatorium van de federale overheidsdienst Economie.
Lees meer


Alleen ezels lenen hun bankkaart uit

10 juni 2019

Jongeren lopen soms in de val om hun bankkaart uit te lenen aan een onbekende, in ruil voor wat extra zakgeld. Wat ze niet beseffen is dat hun rekening op die manier gebruikt wordt om crimineel geld te verplaatsen.
Lees meer


Instantoverschrijvingen eindelijk gelanceerd

09 maart 2019

Flitsbetalingen maken het mogelijk om 24/24 en 7/7 onmiddellijk geld over te schrijven naar een andere bankrekening. Na enkele seconden staat het geld al op de andere rekening.
Lees meer