Je bent hier: Home > Nieuws > Grootbanken scoren slecht in tevredenheidsonderzoek

Grootbanken scoren slecht in tevredenheidsonderzoek

Grootbanken scoren slecht in tevredenheidsonderzoek

29 augustus 2019

Gisteren publiceerde Test Aankoop een nieuw onderzoek naar de tevredenheid van consumenten over hun bank. Opvallend was dat de grootbanken slecht scoorden.

In het onderzoek werden 8.100 mensen bevraagd naar de algemene tevredenheid over hun huisbankier. Er werd ondermeer gepeild naar de beschikbaarheid van duidelijke informatie, de tarieven, de klantenservice en het internetbankieren. Daarnaast werd ook gevraagd of de consument tevreden was over de producten die hij afneemt. Denk daarbij aan zichtrekeningen, spaarrekeningen, kredietkaarten, hypothecaire leningen en persoonlijke leningen.

In het algemeen doen de Belgische banken het niet slecht met een gemiddelde score van 71 op 100. Opvallend is echter dat kleinere banken veel beter scoren. Zo behalen Keytrade en Argenta respectievelijk een score van 80 en 83, terwijl BNP Paribas Fortis en Belfius respectievelijk 62 en 67 behalen.

Vooral wat betreft de kosten zijn de consumenten helemaal niet tevreden over de grootbanken. BNP Paribas Fortis scoort bijvoorbeeld slechts 43 op 100, terwijl Keytrade Bank 87 op 100 haalt. Een belangrijke oorzaak is de kost die voor een basisbehoefte als de zichtrekening wordt aangerekend. Bij Keytrade Bank is deze gratis, maar bij de grootbanken betaalt de consument al snel meer dan 30 euro per jaar. Bovendien krijgen klanten van Keytrade Bank gratis een kredietkaart toegekend, wat bij de grootbanken meestal extra geld kost of een duurder pakket vereist.

Ondanks de lage tevredenheid blijven de meeste mensen gewoon klant bij hun traditionele grootbank. Zeker klanten die een woonkrediet of een andere lening hebben lopen vinden een overstap te ingewikkeld. Om een overstap soepel te laten verlopen kunnen klanten beroep doen op de bankoverstapdienst. Vorig jaar was trouwens nog een recordjaar voor Bankswitching, toen er zo'n 70.000 overstappers werden geregistreerd. Als je weet dat BNP Paribas Fortis meer dan 3,5 miljoen klanten telt dan blijven de cijfers van de bankoverstapdienst in verhouding erg laag.


Laatste artikels over Bankieren

KBC snoeit in aantal medewerkers

05 september 2019

KBC kondigde gisteren aan dat de bank tegen eind 2022 zo'n 1.400 medewerkers minder zal hebben. Het gaat vooral over natuurlijke afvloeiingen, waardoor een echt sociaal bloedbad uitblijft.
Lees meer


PSD2 maakt weg vrij voor betere bankapps

25 juli 2019

Spencer is een Belgische fintech speler die werkt aan een handige en proactieve app waarmee klanten al hun bankrekeningen zullen kunnen beheren. Bovendien zal de app nuttige tips en informatie geven.
Lees meer


Zichtrekening opnieuw duurder

25 juni 2019

De gemiddelde prijs voor een zichtrekening steeg het afgelopen jaar met zo'n 2,2%. Dat blijkt een onderzoek van het  Prijzenobservatorium van de federale overheidsdienst Economie.
Lees meer


Alleen ezels lenen hun bankkaart uit

10 juni 2019

Jongeren lopen soms in de val om hun bankkaart uit te lenen aan een onbekende, in ruil voor wat extra zakgeld. Wat ze niet beseffen is dat hun rekening op die manier gebruikt wordt om crimineel geld te verplaatsen.
Lees meer