28 november 2021 - door Redactie
Een groep van Argenta klanten die het slachtoffer werden van phishing, eisen een schadevergoeding van hun bank.
Bij phishing proberen criminelen toegang te krijgen tot bijvoorbeeld jouw bankrekening, of proberen ze jou transacties te doen ondertekenen die in feite overschrijvingen zijn naar hun eigen bankrekening. Bij deze pogingen tot oplichting vielen de frauders vroeger al snel door de mand, maar tegenwoordig gaan ze veel professioneler te werk. De tijd van mails vol fouten is voorbij en de inlogpagina's van de banken hebben ze vrijwel identiek nagemaakt om zo gegevens van hun slachtoffers te ontfutselen.
Wanneer mensen op deze manier geld verliezen, roepen banken vaak dat het over grove fouten van de klant gaat. Banken waarschuwen vaak en zeggen dat ze zelf nooit om codes zullen vragen. Wanneer de klant deze codes toch doorgeeft, schuiven de banken alle verantwoordelijkheid van zich af.
Volgens de gedupeerden verwittigde de bank de klanten niet over nieuwe technieken die de oplichters toepassen. Concreet wordt er verwezen naar spoofing, waarbij fraudeurs een telefoonnummer kunnen kapen. Op die manier lijkt het alsof je opgebeld wordt door het gekende nummer van de bank.
Denk steeds twee keer na als je gecontacteerd wordt via mail, sms, Whatsapp, telefoon of een ander communicatiemiddel. Het kan gaan over berichten afkomstig van de bank, die melden dat je digipass opnieuw geactiveerd moet worden. Soms gaat het ook over berichten van de inlogapp Itsme die je opnieuw moet instellen. Of zelfs van zogezegde overheidsdiensten die eerst nog iets van je nodig hebben vooraleer je bijvoorbeeld teveel betaalde belastingen zou terugkrijgen. In alle gevallen gaat het over oplichters die je in de val proberen te lokken. Wanneer het niet zo goed aangepakt is, worden deze berichten zelfs verzonden van een gewoon GSM nummer.
Slachtoffers die geld verliezen zouden in principe de schade moeten kunnen verhalen op de bank, maar de banken verschuilen zich vaak achter de wettelijke term 'grove nalatigheid'. De banken proberen dan voor de rechtbank aan te voeren dat je als consument op de hoogte moet zijn van alle mogelijke vormen van phishing. Geld dat je op deze manier bent kwijtgespeeld, komt volgens de bank dus door je eigen onvoorzichtigheid.
Wanneer de bank een zaak verliest, loop je nog het risico dat ze in beroep gaan. In veel gevallen kijk je dan aan tegen een procedureslag van enkele jaren.
04 mei 2022
Door sensibiliseringsacties bij consumenten en strengere monitoring door de banken neemt de schade door phishing eindelijk af.
Lees meer
29 april 2022
Je bedrijf promoten kan op veel verschillende manieren. Uiteraard wil je dat jouw bedrijf door zoveel mogelijk mensen wordt gezien en herkend.
Lees meer
29 maart 2022
Waardevolle bezittingen, waar berg je ze het best op?
Lees meer
17 maart 2022
De Febelfin studie 'Bankieren de klok rond' legt bloot dat het aantal abonnementen voor online banking het afgelopen jaar verder gestegen is.
Lees meer
25 februari 2022
Ondernemers besteden per maand gemiddeld een kleine 8 uur aan de financiële administratie, een behoorlijk tijdrovende klus.
Lees meer