Je bent hier: Home > Nieuws > Slachtoffers phishing naar de rechter tegen Argenta

Slachtoffers phishing naar de rechter tegen Argenta

Slachtoffers phishing naar de rechter tegen Argenta

28 november 2021

Een groep van Argenta klanten die het slachtoffer werden van phishing, eisen een schadevergoeding van hun bank.

Bij phishing proberen criminelen toegang te krijgen tot bijvoorbeeld jouw bankrekening, of proberen ze jou transacties te doen ondertekenen die in feite overschrijvingen zijn naar hun eigen bankrekening. Bij deze pogingen tot oplichting vielen de frauders vroeger al snel door de mand, maar tegenwoordig gaan ze veel professioneler te werk. De tijd van mails vol fouten is voorbij en de inlogpagina's van de banken hebben ze vrijwel identiek nagemaakt om zo gegevens van hun slachtoffers te ontfutselen.

Wanneer mensen op deze manier geld verliezen, roepen banken vaak dat het over grove fouten van de klant gaat. Banken waarschuwen vaak en zeggen dat ze zelf nooit om codes zullen vragen. Wanneer de klant deze codes toch doorgeeft, schuiven de banken alle verantwoordelijkheid van zich af.

Volgens de gedupeerden verwittigde de bank de klanten niet over nieuwe technieken die de oplichters toepassen. Concreet wordt er verwezen naar spoofing, waarbij fraudeurs een telefoonnummer kunnen kapen. Op die manier lijkt het alsof je opgebeld wordt door het gekende nummer van de bank.

Blijf voorzichtig

Denk steeds twee keer na als je gecontacteerd wordt via mail, sms, Whatsapp, telefoon of een ander communicatiemiddel. Het kan gaan over berichten afkomstig van de bank, die melden dat je digipass opnieuw geactiveerd moet worden. Soms gaat het ook over berichten van de inlogapp Itsme die je opnieuw moet instellen. Of zelfs van zogezegde overheidsdiensten die eerst nog iets van je nodig hebben vooraleer je bijvoorbeeld teveel betaalde belastingen zou terugkrijgen. In alle gevallen gaat het over oplichters die je in de val proberen te lokken. Wanneer het niet zo goed aangepakt is, worden deze berichten zelfs verzonden van een gewoon GSM nummer.

Slachtoffers die geld verliezen zouden in principe de schade moeten kunnen verhalen op de bank, maar de banken verschuilen zich vaak achter de wettelijke term 'grove nalatigheid'. De banken proberen dan voor de rechtbank aan te voeren dat je als consument op de hoogte moet zijn van alle mogelijke vormen van phishing. Geld dat je op deze manier bent kwijtgespeeld, komt volgens de bank dus door je eigen onvoorzichtigheid.

Wanneer de bank een zaak verliest, loop je nog het risico dat ze in beroep gaan. In veel gevallen kijk je dan aan tegen een procedureslag van enkele jaren.


Laatste artikels over Bankieren

De voordelen van CRM-systeem voor u als kmo'er

13 december 2021

Als kmo'er herkent u dit wel: tijd is kostbaar. Dus waarom tijd verspillen aan het zoeken naar een offerte, een bezoekverslag of specifieke klantgegevens?
Lees meer


Maestro bankkaart verdwijnt in de toekomst

20 oktober 2021

Betalingsreus Mastercard kondigt aan dat de betaalkaart Maestro in 2023 zijn laatste adem zal uitblazen.
Lees meer


Het geheim van een succesvolle webshop

19 juli 2021

Hoe doen ze het toch? Die knallende webshops, waar producten en diensten als zoete broodjes de online deur uitvliegen.
Lees meer


De juiste bureauhoogte is bepalend voor een gezonde werkhouding

14 juli 2021

De meeste van ons zijn wel op de hoogte over wat voor gezondheidsvoordelen aan een gezonde bureaustoel zijn vastgekleefd, maar een bureau heeft daarin net zo veel invloed.
Lees meer



Populair op Financeinfo.be









Bitvavo
  • Koop, verkoop en bewaar meer dan 150 digitale valuta bij de grootste en goedkoopste cryptocurrency exchange van Nederland.
  • Bitvavo bezoeken