25 februari 2022
Ondernemers besteden per maand gemiddeld een kleine 8 uur aan de financiële administratie, een behoorlijk tijdrovende klus.
Het komt dan ook niet als een verrassing dat het verlagen van de administratieve druk één van de belangrijkste uitdagingen is voor kmo’s, gevolgd door het tijdig betaald krijgen van facturen. In de laatste Kmo Barometer geven respondenten aan dat zij verwachten dat 15% van de uitstaande facturen achterstallig wordt betaald en 12% van de facturen zelfs niet wordt betaald. Maar hoe kunt u zich als ondernemer weren tegen deze uitdagingen?
Zoals gezegd verliest een ondernemer gemiddeld een kleine 8 uur per maand aan de administratie. Een manier om dit aantal uur terug te dringen is het werken met slimme software. Hoewel veel bedrijven al werken met software, staat deze vaak nog geïnstalleerd op eigen PC’s en servers. Dit kan een stap verder, namelijk door te werken met een cloudoplossing. Het volledig in de cloud werken biedt vele voordelen. Doordat u volledig op in het internet werkt, heeft u altijd en overal toegang tot uw administratie, werkt iedere gebruiker met dezelfde actuele gegevens en is het eenvoudig te koppelen met andere software. .
Op het gebied van boekhoudsoftware zien we een snelle opkomst van cloudoplossingen. En begrijpelijk, online boekhouden biedt veel mogelijkheden die het doen van de administratie gemakkelijker en efficiënter maakt. Zo heeft u altijd en overal toegang tot de actuele cijfers en scant u bonnen en facturen gemakkelijk in met uw smartphone of tablet, de software doet vervolgens de rest. Op deze manier bespaart u tot wel 73% van uw tijd en vermindert u de kans op fouten. Werkt u als ondernemer daarnaast samen met een accountant? Ook deze samenwerking verloopt efficiënter met het gebruik van boekhoudsoftware. Aangezien alles online is opgeslagen, hebben u en uw accountant toegang tot dezelfde gegevens en werkt u gemakkelijk samen. Dit alles zorgt ervoor dat u zo de administratieve druk effectief kunt verlagen.
Naast het verlagen van de administratieve druk is het tijdig betaald krijgen van facturen ook een grote zorg onder kmo’s. Ook hier biedt cloudsoftware de oplossing. Zoals genoemd maakt werken met boekhoudsoftware in de cloud het mogelijk om de software gemakkelijk te koppelen aan andere oplossingen. Digitaliseer bijvoorbeeld uw tijdregistratie en factuurverwerking. Uw medewerkers voeren hun gepresteerde tijd direct en gemakkelijk in via een app op hun smartphone waardoor u altijd realtime inzicht heeft in de status van uw projecten. Vervolgens stuurt u automatisch facturen en betalingsherinneringen naar uw klanten. Doordat de facturen gebaseerd zijn op een foutloze tijdregistratie, is de kans groot dat deze sneller betaald worden. Door uw tijdregistratie en projectmanagement te koppelen met uw boekhouding krijgt u direct meer inzicht in uw aankopen, verkopen en saldo’s.
Het gebruik van cloudsoftware voor uw boekhouding en andere processen biedt dus zeker een oplossing voor de hedendaagse uitdagingen waar kmo’s mee te maken hebben. Zo vermindert u de administratieve druk door handmatige processen te automatiseren en vergroot u de kans op tijdig betaalde facturen door uw tijdregistratie en factuurverwerking eenvoudig te koppelen met uw boekhouding. Werkt u nog niet met software in de cloud? Dan is dit zeker het overwegen waard.
04 mei 2022
Door sensibiliseringsacties bij consumenten en strengere monitoring door de banken neemt de schade door phishing eindelijk af.
Lees meer
29 april 2022
Je bedrijf promoten kan op veel verschillende manieren. Uiteraard wil je dat jouw bedrijf door zoveel mogelijk mensen wordt gezien en herkend.
Lees meer
29 maart 2022
Waardevolle bezittingen, waar berg je ze het best op?
Lees meer
17 maart 2022
De Febelfin studie 'Bankieren de klok rond' legt bloot dat het aantal abonnementen voor online banking het afgelopen jaar verder gestegen is.
Lees meer