Je bent hier: Home > Nieuws > Legal HelpLine van ARAG bestaat 20 jaar

Legal HelpLine van ARAG bestaat 20 jaar

Legal HelpLine van ARAG bestaat 20 jaar

08 augustus 2017

ARAG België, de verzekeringsmaatschappij met focus op rechtsbijstand, lanceerde in juli 1997 de Legal HelpLine: een gratis telefonische dienst voor het verkrijgen van professioneel juridisch advies. Zowel toen als vandaag gaat het om een innoverende manier van rechtsbijstand.

Sinds juli 1997 kunnen particuliere klanten dankzij de Legal HelpLine ook telefonisch met een juridische vraag bij ARAG België terecht. Gespecialiseerde juristen bieden daarbij een luisterend oor en geven zo snel mogelijk heldere en concrete antwoorden. Sinds maart 2016 is de Legal HelpLine ook beschikbaar voor het businesscliënteel van ARAG. 

Sinds de inwerkingtreding van de Legal HelpLine worden er bij ARAG zo’n 240 oproepen per maand behandeld. “Sinds de dienst ook toegankelijk is voor commerciële bedrijven en onafhankelijken, is dat aantal opgelopen tot 340 telefoongesprekken per maand”, licht CEO Mireille Urlus toe. “Dat is niet verwonderlijk als je weet dat 80% van hen in België zonder personeel werkt. Het gebruik van onze hulplijn is handig, snel en makkelijk.”

Twee derde van de oproepen bij de Legal HelpLine gaat over dagdagelijkse problemen. Wat moet ik doen in het geval van diefstal, schade aan het voertuig of de woning? Hoe reageer ik op een luidruchtige buurman die zijn eigendom niet onderhoudt? Of hoe doe ik een beroep op de garantie van een fabrikant van elektrische apparaten? “Verzekerden zijn zonder twijfel het meeste bezorgd over schade aan personen en eigendommen”, duidt Mireille Urlus de cijfers. “Bij deze gesprekken worden gemiddeld 20 minuten gespendeerd aan het luisteren naar het verhaal van de verzekerde, de probleemanalyse en het advies.” De overige oproepen gaan over meer specifieke problemen in verband met de uitoefening van een professionele activiteit, en vergen uiteraard meer tijd.

Na twintig jaar Legal HelpLine toont de praktijk aan dat de dienst goed beantwoordt aan de verwachtingen van de klanten. Bovendien komt de Legal HelpLine tegemoet aan een reële behoefte aan verduidelijking, vereenvoudiging van de wetgeving en bijstand in geval van problemen. Enerzijds wordt het optreden van een conflict soms vermeden via de telefonische rechtsbijstand. Anderzijds vermijdt deze werkwijze dat conflicten escaleren. “Wanneer deze problemen gedekt zijn door de rechtsbijstandsverzekering, nemen onze juristen over om de nodige maatregelen te nemen”, besluit Mireille Urlus.


Laatste artikels over Verzekeren

Premie autoverzekeringen kan licht dalen

17 oktober 2018

Vorig jaar heeft maar 6% van de automobilisten beroep moeten doen op zijn autoverzekering. Het aantal schadegevallen komt hiermee op een absoluut dieptepunt.
Lees meer


Aparte annulatieverzekering nemen of niet?

10 oktober 2018

Als je een reis boekt krijg je meestal de vraag voorgeschoteld of je een annulatieverzekering wenst te nemen. In sommige gevallen heb je echter al een annulatieverzekering bij andere producten.
Lees meer


Belfius wil meer inkomsten puren uit niet-bancaire activiteiten

08 oktober 2018

Belfius lanceerde vorige week een nieuwe app die vraag en aanbod van kluswerken wil samenbrengen. Daarnaast wil de staatsbank de inkomsten uit verzekeringen verder opdrijven.
Lees meer


Geen autoverzekering voor 70-plussers?

01 oktober 2018

Het gelijkekansencentrum Unia trekt aan de alarmbel. Oudere mensen worden vaak geweigerd voor een autoverzekering, zelfs zonder een onderzoek naar hun rijvaardigheid.
Lees meer


Premie-inkomsten autoverzekeringen onder druk

20 september 2018

De inkomsten van autoverzekeringen zullen voor verzekeraars in de komende 10 jaren sterk terugvallen.
Lees meer