24 januari 2023 - door Redactie
Banken moeten 24 uur per dag bereikbaar zijn voor slachtoffers van phishing.
Bij phishing overtuigen criminele hun slachtoffers om de codes van hun bankkaart af te geven of om digitale handtekeningen te genereren om overschrijvingen uit te voeren. Vaak maken ze de echte bankwebsite na en lopen argeloze klanten al snel in de val. In veel gevallen beginnen de slachtoffers ook te beseffen dat ze opgelicht zijn en dan is het zaak om snel de rekening te blokkeren. Daarom zullen banken voortaan 24 op 24 en 7 op 7 bereikbaar zijn om dergelijke misdrijven te melden. Elke bank moet dus zijn klantendienst permanent bemannen.
Een ander idee dat door Alexia Bertrand, de staatssecretaris voor Consumentenbescherming, geopperd wordt is het zogenaamde traag bankieren.
Op dit moment kunnen klanten veel regelen via hun online banking, waarbij soms hoge overschrijvingen mogelijk zijn of waar de limieten voor overschrijvingen kunnen verhoogd worden. Dit kan allemaal erg snel, wat handig is voor de klant maar tegelijk ook gevaarlijk kan zijn.
Door de limieten van overschrijvingen te verlagen kan vermeden worden dat criminelen er in slagen om meteen grote bedragen van een rekening te halen. De limiet verhogen zou dan alleen in een fysiek bankkantoor kunnen. Daar kan de poging tot phishing dan doorprikt worden.
13 januari 2023
Slecht nieuws voor de mensen die vaak het vliegtuig pakken voor reizen binnen de Europese Unie. De vliegtickets zullen namelijk fors duurder gaan worden.
Lees meer
10 januari 2023
De wintersolden zijn van start gegaan met hoge kortingen, maar een grote volkstoeloop blijft voorlopig uit.
Lees meer
09 januari 2023
Zowel de fiscus als notarissen kunnen de stand een bankrekening opvragen. Dat wordt ook massaal gedaan.
Lees meer
26 december 2022
Wie twijfelt om al dan niet voor een baas te werken, of aan de andere kant een eigen bedrijf op te starten, zal wel al snappen dat dit heel wat implicaties kan hebben op financieel vlak.
Lees meer