Virtuele munten, reële risico's. De enige garantie in crypto is het risico.
Waarschuwing
21 oktober 2022 - door Redactie
Bedrijven spenderen gigantische budgetten aan marketing. Terecht, want goede marketing loont.
De zichtbaarheid van je bedrijf zorgt voor hogere verkoopcijfers en houdt je klanten langer vast. Waar vroeger ingezet werd op billboards en advertising in tijdschriften en kranten, zijn het nu de sociale media die als uithangbord dienen. Toch is er een belangrijke manier om je zichtbaarheid te verhogen die vaak vergeten wordt: je zicht- en vindbaarheid voor zoekmachines als Google. Hoe verhoog je nu je online zichtbaarheid van je webshop? En wat zijn de financiële voordelen?
Een favoriete uitspraak van online marketeers: ‘verstop een lijk op de tweede pagina van Google, daar vinden ze het nooit.’ Grappig bedoeld, maar ook heel juist. Wie scrolt ooit verder naar pagina twee van Google? De meeste mensen overlopen de eerste pagina met zoekresultaten en klikken daar op de links die hen aanspreken. Daarbovenop zijn er heel wat nieuwe features van Google tussen de zoekresultaten, zoals shopping of de local pack. Het is voor jouw webshop dus zaak om gevonden te worden in de hoogste resultaten. Dat doe je door correcte SEO toe te passen.
SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Je zorgt eigenlijk dat je website goed is afgestemd op Google en andere zoekmachines, zodat jouw website meer zichtbaarheid heeft in zoekresultaten. Gewoon een mooie website hebben is lang niet genoeg. SEO doe je door met juiste trefwoorden te werken. Die zijn anders voor een webshop dan voor een informatieve website. Je hebt namelijk het doel om klanten naar je producten te lokken. Ook via Google afbeeldingen, bijvoorbeeld. De SEO die je hier toepast is dus specifiek SEO voor webshops.
Stel dat je een huis verbouwt. Dan kan je aan de aannemer van de ruwbouwwerken vragen of hij een goede elektricien kent. Als die elektricien zo door verschillende aannemers aangeraden wordt, hoeft hij eigenlijk bijna geen reclame meer te maken. Dat is - kort door de bocht - hoe linkbuilding werkt, maar dan online.
Linkbuilding, een onderdeel van SEO, is zorgen dat er op andere websites doorverwezen wordt naar jouw webshop. Dat kunnen blogs zijn die het onderwerp van jouw shop behandelen bijvoorbeeld. Van hoe meer websites er naar jouw webshop wordt doorverwezen, hoe groter jouw autoriteit over een bepaald onderwerp wordt. En dus ook hoe hoger je uiteindelijk zal scoren in de resultatenlijst. Klanten zijn ongeduldig – ze klikken liefst op een van de eerste resultaten.
Dat het belangrijk is om gevonden te worden, snap je wel. Een winkel die – in het echt of online – verstopt zit achter dertig andere winkels zal nooit door veel klanten bezocht worden. Daarnaast zijn linkbuilding en SEO ook relatief snelle en eenvoudige manieren om je zichtbaarheid te verhogen. Met een grondige SEO-analyse en een paar aanpassingen die je consequent toepast, maak je al het verschil. Daarnaast is het ook duurzaam. Je hoeft niet elke week een nieuwe campagne op te zetten of creatieve verkoop slogans te bedenken. Overweeg dus zeker om naast hippe reclamespotjes ook in te zetten op de vindbaarheid van je webshop!
17 april 2023
Een baan op topniveau in de voedselsector is bijna een garantie op een levenslange carrière, als je tenminste wilt werken in een sector die hard aan het werk is om zichzelf te vernieuwen.
Lees meer
01 november 2022
Ben jij een bedrijfsleider die de toekomststrategie verder probeert te ontwikkelen? Dan heb je vast al eens gehoord van alle mogelijke duurzame investeringen die je met je bedrijf kunt maken.
Lees meer
24 oktober 2022
Als ondernemer kan het leven soms flink zwaar zijn. Alle motivatie moet immers uit jezelf komen om succes met je bedrijf te halen.
Lees meer
23 oktober 2022
We kennen vast allemaal wel iemand die heel intelligent is. Althans dat zeggen we toch wanneer we horen dat iemand goed is in wiskunde of zeer snel sudoku’s kan oplossen.
Lees meer